تفاوت مهاربندی در سازه ال اس اف LSF و فولادی

سازه سبک ال اس اف LSF سازه‌ای پیش ساخته و سبک است که بر اساس طرح معماری بنا، در کارخانه تولید شده و سپس در محل ساختمان با استفاده از پیچ‌های سرمته‌ای، بولت‌ها و سایر اتصالات نصب و بر پا خواهد شد. از منظر بررسی مصالح‌ مورد استفاده در احداث بنا، مصالح سازه‌ای در تشکیل سازه ال اس اف LSF به کار می‌روند و اعضا و مقاطع سازه‌ای، مقاطع مرکب، اتصالات و ملحقات آن را تشکیل می‌دهند.

سازه سبک LSF که شباهت زیادی به روش‌های ساخت ساختمان‌های چوبی دارد، براساس کاربرد اجزایی به نام استاد (Stud) یا وادار و تراک (Track) یا رانر شکل گرفته است و از ترکیب نیمرخ‌های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده، ساختار اصلی ساختمان برپا می‌شود. مقاطع مورد استفاده در سازه سبک فولادی U,C و Z است، که معمولاً با اتصالات سرد به یکدیگر متصل می‌شوند.

نکته بسیار جالب برای اجرای مهاربندها در سازه ال اس اف lsf این است که در سازه های فولادی مهاربندی به صورت ضربدری تنها در دو انتهای خود قالب متصل می شوند و اتصال دیگری وجود ندارد. ولی در سیستم ال اس اف  lsf ، مهاربند ها علاوه بر اتصال های انتهایی با استفاده از پیچ های خودکار نیز به تمام استاد های میانی متصل می شوند که باعث می شود مقاومت سازه تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند و از دیگر مزایای استفاده از سازه های lsf می باشد که دارای مقاومت بالایی هستند.

سازه lsf

سقف

برای اجرای سقف در سازه های ال اس اف lsf روش های گوناگونی وجود دارد و می توان سقف بام‌ها را در سیستم های lsf به صورت فرم های ساده و یا بام های متقاطع داشته باشیم. در پایین دو نوع از معمول ترین شیوه های اجرای بام های سازه های lsf را نام می‌بریم. روش اول خرپا های سختی است که معمولاً از قسمت جلو تا عقب بنا را کاملاً پوشش می‌دهند و روش دوم سیستم تیرریزی مسطح است که بین تکیه گاه ها با دیوارهای باربر برای اجرای سقف های صاف استفاده می شوند.

برای ساخت سقف های میانی در سیستم ال اس اف  lsf تیر ریزی ها معمولاً به صورت قرارگیری در امتداد استادهای دیوار انجام می شود و هریک از تیرها بار خود را مستقیماً به استاد ها منتقل می کند. این گونه قطعات معمولاً با اشکال Z و یا C ساخته و تولید می شوند. برای پوشش سقف نیز معمولا از بتن ریزی و یا با نصب تخته های گچی و چوبی انجام می شود. در جاهایی که وزش بادهای شدید و یا زلزله وجود دارد قاب سقف را نیز می بایست مهاربندی کرد.

ویژگی های سازه ‏ال اس اف LSF

سازه ‏ال اس اف LSF با توجه به ویژگی‌های ساختاری که دارند از مزایای بالقوه زیادی برخوردار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وزن بسیار پایین در مقایسه با دیگر انواع سازه‌ها
  • ساده بودن نصب و اجرای آن‌ها و متعاقباً کاهش هزینه نیروی کار و زمان توقف
  • امکان‌پذیر بودن تولید انبوه و اجرای تعداد زیادی سازه در کمترین زمان ممکن
  • کیفیت بالا و یکنواخت در تمامی سازه‌ها
  • مقاومت و سختی بالا
  • امکان اجرا و نصب سازه در تمامی شرایط آب و هوایی
  • قابلیت بازیافت مصالح به طور کامل و نیاز بسیار کم به سایر مصالح غیر قابل بازیافت
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش‌سوزی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی‌های شیمیایی و هوازدگی
  • انعطاف‌پذیری بالا در اجرای آن‌ها
  • طول عمر بسیار بالا
  • مقاومت بالا در برابر زمین‌لرزه
  • مقاومت در برابر حشرات موذی
  • نیاز کم به تجهیزات و فضای کارگاهی

سیستم ساخت قاب سبک فولادی LSF  ال اس اف (Lightweight Steel Framing) ال اس اف یک سیستم ساختمانی است، که برای اجرای ساختمان‌های عمدتاً کوتاه مرتبه و میان مرتبه (حداکثر تا ۵ طبقه) استفاده می‌شود و مورد تأیید مهندسین عمران در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین سازمان نظام مهندسی ایران می‌باشد.

جنس سازه ال اس اف LSF ال اس اف از ورق گالوانیزه بوده و استفاده از این نوع اسکلت در کشور ما قدمتی حدوداً ده ساله دارد و به دلیل دارا بودن مزایای متعددی، استفاده از آن رشد چشمگیری یافته است. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از پروژه‌های ساختمانی با استفاده از سازه LSF در کشور اجرا شده است.

سازه ال اس اف