استانداردهای طراحی سازه ال اس اف LSF

نخستین استاندارد اولیه توسط آيين نامه معتبر بين المللی AISI به ثبت رسید. به دلیل کیفیت مناسب در ساخت سازه پیش ساخته ال اس اف همچنین سرعت بالا و مقاومت زیاد آن در برابر زلزله از آن در کشورهای همچون انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و… استفاده می‌شود.
در سال‌ های گذشته استفاده از سازه های سبک فولادی LSF، رشد داشته است. پیشرفت این سازه ی پیش ساخته در آینده‌ ای بسیار نزدیک سرعت بیش‌ تری خواهد گرفت. در ایران و در کل جهان از ال اس اف ها برای ساخت خانه ها و ساختمان های پیش ساخته استفاده می‌ گردد.

مقاطع فولادی جدار نازک سرد نورد

مقاطع فولادی جدار نازک در اصل یک مجموعه مقاطع فلزی سرد نورد شده می‌باشند که در ساخت آن‌ها از ورقه‌های فولادی نازک و Roll Forming استفاده شده است. در سازه هایی که از ال اس اف LSF استفاده می‌کنند، اغلب سقف از نوع شیب‌دار است و در ساخت آن خرپاهای فلزی به کار می‌ رود.

دیگر بخش‌ های سازه نیز از پروفیل‌های سرد نورد ساخته شده‌اند. این پروفیل‌ ها را با کاشی، رنگ، سنگ، pvc، کامپوزیت و مواد دیگر در طراحی نمای ساختمان، پوشش می‌ دهند. داخل ساختمان نیز تفاوتی با دیگر سازه ها نظیر سازه بتنی، فلزی، آجری و ساختمانی که به روش معمول و سنتی ساخته شده است وجود ندارد. همچنین از عایق‌ های صوتی و حرارتی خیلی قوی در داخل دیوار استفاده می‌شود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

ال اس اف

محمد شهر

سازه ال اس اف از طراحی تا اجرا

با وجود بلایا و حوادث طبیعی، ضرورت‌ های اقتصادی و افزایش جمعیت و تقاضا، صنعت ساخت مسکن به سمت استفاده از مصالح با هدف سبک‌ سازی، سریع‌ سازی و صرفه‌ جویی در انرژی حرکت کرده است. از آن جایی که کشور ایران روی کمربند فعال زمین لرزه واقع شده است لذا سبکی ساختمان به روش‌ های نوین از اهمیت خاصی برخوردار می‌ باشد.

سازه ال اس اف LSF یک سیستم پیش‌ساخته ساختمانی است که طی دو دهه اخیر در بسیاری از نقاط جهان برای تولید انبوه مسکن به کار رفته است. سازه LSF از مقاطع فولادی جدار نازک باز تشکیل شده است. این مقاطع با انجام عملیات سرد نورد بر روی ورق های نازک فلزی ساخته می‌شوند.

مراحل اجرای سازه ال اس اف

حدود ۷۰ درصد از بخش عمده ی کار توسط شرکت ساخته می‌شود. نخست شالوده یا فونداسیون به صورت نواری یا گسترده کار گذاشته می شود. سپس پیچ های انتظار در داخل پی به صورت میلگردی یا عصایی در فاصله های مشخص کار گذاشته می شوند.

پی و شالوده باید به نحوی طراحی شود که تمام فشار های وارده را به طرز درستی به زمین منتقل کند. ابعاد و اندازه ی شالوده به نوع و ارتفاع ساختمان، مقدار فشار وارده و ظرفیت خاک بستگی دارد.

طبق محاسبه های انجام شده توسط مهندسان متخصصان این حوزه به دلیل سبکی وزن این سازه، در ساختمان های کوچک و تک طبقه، نیازی به پی ریزی ساختمان نمی باشد. در ساختمان های دو طبقه و یا بیشتر، باید پی ریزی انجام شود. در احداث شالوده و فونداسیون هیچ گونه محدودیتی در ارتباط با توپوگرافی، جنس و شیب زمین وجود ندارد. این سازه در هر زمان و مکانی قابل اجراست.